Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Анонсоване минулого тижня міністром юстиції створення антикорупційного суду підтвердив заступник Глави Адміністрації Президента Олексій Філатов. Цей суд розглядатиме справи, що підслідні Національному антикорупційному бюро, а оскаржити рішення антикорупційного суду можливо буде тільки у Верховному Суді. Про це йшла мова під час презентації в рамках засідання Ради з питань судової реформи проекту змін до закону "Про судоустрій і статус суддів". Презентувано нову концепцію роботи Вищого антикорупційного Суду та антикорупційної палати при Верховному Суді та відповідні зміни до Закону про судоустрій, що мають бути розглянуті Парламентом на поточному сесійному тижні.
За задумом експертів, Антикорупційні суди розглядатимуть виключно справи, що відносяться до підслідності Національного Антикорупційного Бюро України (НАБУ). Такі незалежні антикорупційні суди створюються на принципово нових засадах, працюватимуть автономно від всієї судової гілки та діятимуть незалежно. Зокрема, пропонується створити дві інстанції – Вищий Антикорупційний Суд та антикорупційну судову палату при Верховному Суді України, яка виконуватиме функцію апеляції. Антикорупційні судді погоджуватимуть слідчі дії детективів та розглядатимуть по суті тільки справи НАБУ. Експерти запропонували зміни до законодавства про судоустрій, якими визначається нова, конкурсна процедура добору суддів до антикорупційних судів, що дозволить брати участь у конкурсі адвокатам та правникам, які раніше не працювали в цій системі. У разі ухвалення таких змін, будь-який громадянин України, який має вищу юридичну освіту і 7 років роботи у галузі права, мешкає в Україні не менш як десять років та знає українську, може позмагатися за роботу антикорупційного судді.
Так, обиратиме суддів до Антикорупційного суду та палати спеціальна конкурсна комісія із 10 людей, сформована за квотним принципом: по троє від Президента та Парламенту, чотири – рекомендовані від посольств США та Канади, Європейської Комісії та Ради Європи, яких затверджує Міністерство Юстиції. Членами комісії не можуть бути політики, депутати, ті, хто раніше працював у правоохоронних органах а також – співробітники новоствореного Національного Агентства із запобігання корупції (НАЗК). “Наявність міжнародників – чи не єдиний запобіжник від політичного тиску, який точно буде чинитися на конкурсну комісію, – вважає Анастасія Красносільська, юрист Центру протидії корупції. – У тих країнах світу (Гватемалі, Індонезії), де працюють аналогічні суди, запорукою незалежності суддів та аполітичності судового процесу стали саме міжнародні організації, під пильним оком яких працювали антикорупційні судді. Наразі в Україні немає такого безстрашного суду, здатного вершити правосуддя над хабарниками з вищих ешелонів влади і створити його незалежним можна тільки під пильним наглядом міжнародних партнерів”.
Громадські експерти також прописали норми, якими гарантується висока заробітна плата антикорупційним суддям, гарантії особистої безпеки та повна фінансова й адміністративна автономність від інших органів влади, в тому числі – інших судів. На думку Красносільської, саме навколо цих норм може виникнути палка суперечка в сесійній залі, коли депутати отримують фінальний текст законопроекту і зрозуміють, що “голосують за власну страту”. Суддів антикорупційних судів відбиратимуть на відкритому і прозорому конкурсі у 5 етапів – через тестування, перевірку доброчесності та спеціальну перевірку, кваліфікаційний іспит та співбесіди, з обов’язковим широким залученням представників громадськості і журналістів. Автори концепції Антикорупційних судів упевнені, що у разі ухвалення відповідних змін до Конституції України та закону про судоустрій, створити новий суд можливо до кінця поточного року, а запустити його повноцінну роботу – у першому півріччі наступного року.
Прес - служба Миколаївського окружного адміністративного суду