flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ОПУБЛІКОВАН ЗАКОН ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ (ЩОДО ПРАВОСУДДЯ)

29 червня 2016, 15:13

В Україні офіційно опубліковано закон "Про внесення зміни до Конституції України (щодо правосуддя)"

       Відповідний закон №1401-VIII опублікований у парламентській газеті "Голос України" №118, датованій середою 29 червня 2016 року, яку агентство "Інтерфакс-Україна" отримало в четвер, 30 червня.

        Згідно з Прикінцевими та перехідними положеннями цього документа, зміни до Конституції щодо правосуддя набувають чинності через три місяці від дня, наступного після дня публікації відповідного закону, тобто з 30 червня 2016 р. Водночас становище, яке стосується визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду (МКС), набуває чинності через три роки.

          2 червня 2016 року Верховна Рада остаточно затвердила (прийняла в цілому) закон про внесення зміни до Конституції України щодо правосуддя. За закон проголосували 335 народних депутатів за необхідних 300 голосів для остаточного затвердження конституційних змін. Того самого дня ВР також прийняла нову редакцію закону про судоустрій і статус суддів, який має імплементувати конституційні зміни.

         Зміни до Конституції щодо правосуддя підвищують віковий ценз для заняття посади судді – ним може бути громадянин України не молодший 30 років (раніше – не молодше 25 років). Як і раніше, суддею можна буде працювати до 65 років. Крім того, збільшено стаж роботи у сфері права, необхідний для призначення на посаду судді, – тепер це п'ять років (було – три роки). Також в Основному законі немає вимоги про те, що претендент на посаду судді має не менше ніж 10 років проживати в Україні. Замість Вищої ради юстиції в Україні з'явиться Вища рада правосуддя, повноваження якої будуть ширшими, ніж у ВРЮ. Призначає суддю на посаду президент України за поданням Вищої ради правосуддя.

         Відповідно до змін до Основного закону, будь-яка особа може подати конституційну скаргу до Конституційного Суду, якщо вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції держави.

             З Конституції вилучили норми, що передбачали наглядові функції прокуратури. Згідно з прийнятими змінами, ліквідується інститут "народних засідателів". Крім того, тепер Конституція передбачає, що "Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, визначених Римським статутом Міжнародного кримінального, проект якого вносить до Верховної Ради президент України після консультацій з Вищою радою правосуддя. Згоду на затримання і арешт судді відтепер даватиме не Верховна Рада, а Вища рада правосуддя".

           Зміни до Конституції щодо правосуддя набувають чинності через три місяці з дня, що йде за днем публікації відповідного закону. Водночас положення, що стосується визнання Україною юрисдикції МКС, набуває чинності через три роки.

ОСНОВНІ ТЕЗИ ЗАКОНУ

Найвищим судом у системі судоустрою є Верховний Суд.

Систему судоустрою складають місцеві, апеляційні суди та Верховний Суд.

Для розгляду окремих категорій справ, відповідно до цього Закону, в системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди.

Зокрема, вищими спеціалізованими судами є:

1) Вищий суд з питань інтелектуальної власності;

2) Вищий антикорупційний суд.

Верховний Суд – найвищий суд у системі судоустрою України, до складу якого входять судді у кількості не більше двохсот.

У складі Верховного Суду діють:

1) Велика Палата Верховного Суду;

2) Касаційний адміністративний суд;

3) Касаційний господарський суд;

4) Касаційний кримінальний суд;

5) Касаційний цивільний суд.

        Районні, міжрайонні, районні у містах, міські, міськрайонні суди продовжують здійснювати свої повноваження до утворення та початку діяльності місцевого окружного суду, юрисдикція якого розповсюджується на відповідну територію. Протягом шести місяців з дня набрання чинності документом утворюється Верховний Суд у порядку та у складі, що визначені цим проектом. Верховний Суд створюється на матеріально-технічній базі ВСУ, Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду , Вищого адміністративного суду.

       Вищий суд з питань інтелектуальної власності та Вищий антикорупційний суд утворюються та проведення конкурсу на посади суддів у цих судах має бути оголошено протягом дванадцяти місяців з дня набрання чинності цим Законом. 

        На посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п'яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п'ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою.     

       Повноваження суддів, призначених на посаду строком на п'ять років до набрання чинності новми законом про судоустрій, припиняються із закінченням строку, на який їх було призначено.

         Судді, повноваження яких припинилися у зв'язку із закінченням такого строку, можуть бути призначені на посаду судді після підтвердження їх відповідності займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності за результатами кваліфікаційного оцінювання. Суддя є недоторканним. Без згоди Вищої ради правосуддя суддю не може бути затримано або утримувано під вартою чи арештом до винесення обвинувального вироку суду, за винятком затримання судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

          Суддя, затриманий за підозрою у вчиненні діяння, за яке встановлена кримінальна чи адміністративна відповідальність, повинен бути негайно звільнений після з'ясування його особи, за винятком: 1) якщо Вищою радою правосуддя надано згоду на затримання судді у зв'язку з таким діянням; 2) затримання судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, якщо таке затримання є необхідним для попередження вчинення злочину, відвернення чи попередження наслідків злочину або забезпечення збереження доказів цього злочину. Окрім того, проектом передбачається проведення моніторингу способу життя судді, а також подання ним  щорічної   декларації.